Honen bitartez gipuzkoarrongana
zuzentzan gara, jakinerazteko Aralarren bihotzean pista eraikitzeko
asmoa dutela Enirio-Aralar Mankomunitateak eta Foru Aldundiak. Proiektua
erakusgai dago, aste honen amaiera bitartean baina elkarte interesatuei
informazioa helarazteaz gain, eipatutako erakundeek ez dute horren
informazioa zabaldu komunikabideetan, Foru Aldundiaren web izan ezik.
Aralar izanik Gipuzkoako Natur Parkeetako bat, Natura 2000 euroear
sareko Babes Bereziko Eremua et gipuzkoar eta euskaldun askoren
ingurune kuttunenetakoa.
Lehendabizi, abeltzantza estentsiboa larreen kontserbazio egoera
on baterako oinarrizko tresna dela aitortzearekin batera, gure esker ona
adierazi nahi diegu artzainei naturaren kontserbazioari eta gizarteari egiten
dizkieten ekarpen garrantzitsuengatik.
Pista proiektuaren dokumentazio
gehiena espainieraz dago eta ekarpenak egiteko espanieraz irakurtzera behartuak
izan gara, euskaraz egiteko aukerarik gabe eta gure lana zailduz.
Proiektuak txaboletara iristeko 4,390 km luzera eta 3,5mko zabalerako pista
aurrikusten du eta 96mtan, eta batazbeste 5 metroko altuera izango duen harri
lubeta.
Pista proiektu honen aurrean gure desadostasun osoa adierazten dugu
arrazoi hauengatik:
1.
Enirio-Aralar ondarezko herri-mendia denez, herritar guztien interesak kontuan
hartuta kudeatu behar da.
2.
Ingurumen-inpaktuaren ebaluazio sinplifikatua egin zaio proiektuari baina Aralarreko
Natur Baliabideen Antolamendurako Planaren (1994) arabera Ingurumen-inpaktuaren
banakako ebaluazioa egin beharko litzateke.
3.
Natura 2000 Europear sareko lekuari proiektu honek eragiten dizkion kalteen
ebaluaketa egokia ez da egin.
4.
Proiektuaren helburua Aralarko eremu hau artzantzarako biziberritzea edo
suspertzea dela aitortzen bada ere, gure ustez, proiektu honek eragingo dien sail handienean
larreak oso osasuntsu ikusten dira, ez baitago txilar zantzurik inguru horretako larre
gehienetan.
5.
Proiektuak aitortzen du eremuak natura eta paisaia aldetik gorenezko balioak
dituela eta halere proposamen bakarra planteatu da, pista berria egitea,
Aralarko Natur Baliabideen Antolamendurako Planak ezartzen duen lurzorua
eraldatzearen debekuaren aurka. Ez dira proposatu beste alternatiba batzuk:
txabolen berrantolaketa, noranahiko beldar katezko garraioa, airetiko garraioa…
6.
Azterketa geoteknikorik ez da egin, gure ustez erabat beharrezkoa, eremu
karstikotik baitago diseinatuta ibilbidea, eta harkaitzak haustekoan ia oso
ziur ezustean leize, galeria edo koba bateko zulo batekin topo egin daiteke.
7.
Aztarnategi arkeologikoa egin da, baina soilik legez babestuta dauden
elementuak kontuan hartuz (trikuharri, tumuloak, zutarriak) eta ez
abeltzaintzak milaka urtetan utzitako egiturak kontuan hartuz, kalkulaezinezko
balioa duten elementuak.
8.
Aztarnategi paleontologikoei buruzko txostena falta da, pistak zeharka dezakeen
eremu batean, besteak beste, ammoniteen fosilak aurkitzen baitira.
9.
Arrisku handia dago baita, akuiferoek pista berriaren inpaktua jasotzeko. Bestalde,
eraikiko den pistak euri uren lehengo jariatzeko modua aldatuko du, urak bildu
eta hustu bide berrietara bideratuko ditu, hustu bide berri hauetan higadura
arriskua areagotuz. Pistaren azpiko aldeko une desberdinetan gaurko hezetasun
egoera aldatuko du eta ondorioz bertako espezieen banaketan aldaketa nabarmenak
eragingo ditu.
10.Egin
nahi den pista Europar
Batasunak babestutako espezie eta habitatak dauden lekutik pasatuko da: Narcissus asturiensis dagoen tokitik pasatzen da; espezie hau Europa Batasuneko
intereseko espeziea da, eta baita ere EAEko Espezie Mehatxatuen Katalogoan
sartuta dago Interes Bereziko espezie bezala. Gainera, proiektua gauzatuko
den sailetan dauden mendiko larreak eta goi
mendietako larre kaltzikolak Europa Batasuneko Intereseko Habitatak dira.
11.Lurzoruen
higadura ikaragarri areagotuko du proiektuak.
12. Aralar EAEko Paisai Berezi eta
Apartekoen Inbentario-Katalogoan sartuta dago. Paisai honek ez du proiektuko
pisten inpaktua absorbitzeko ahalmenik, paisai mota hauskorra baita.
Ikuseremua oso-oso zabala du, toki gehienetatik ikusten da, adibidez,
Beasain, Ordizia, Zaldibia, Lazkaomendi, Ataungo domotik –Sagastarri- eta
Txindokitik (biak EAEko Interes Geologikoko Guneak); aipatutako ikus
puntuetatik pare-parean ikusten den Aralarko zatian eraikiko da pista. Gure
ustez proiektu honek inpaktu kritikoa, onartezina, du paisaian.
GUZTI HORREGATIK, ESKATZEN DUGU
-Enirio-Aralar
Mankomunitateak eta Gipuzkoako Foru Aldundiak Aralarko txaboletara eta
Saltarriko mangarako mendi-bideen antolakuntza eta egokitzapen proiektu hau
bertan behera uztea.
-Aralarko
Natur Baliabideen Antolamendurako Planak dioen bezala, bide-azpiegituren plana
eratzea, dauden beharrak, alternatibak eta soluzio orokorrak planteatuko
dituena, abeltzainekin batera, interesa
duten gizarteko beste eragileak ere kontuan hartuz eta guztien ekarpenekin
plangintza adostua lortuz.
-Aralarko
ondare natural eta kulturala bermatuko dituzten kudeaketa irizpideak garatu eta
abian jartzea.
Donostian, 2016ko uztailaren 20an.
NATURKON
GIPUZKOAKO TALDE NATURZALEAK
EGUZKI - HARITZALDE NATURZALEEN ELKARTEA - EKOLOGISTAK MARTXAN - ITSAS
ENARA OE - UGATZA OE- ARKAMURKA NT – HERRIO NT – MUTRIKUKO NT – LANDARLAN NT -
ZUMAIAKO NT – ONDARROA 12 MILIA - ERKAXO NT – KATAMARRUA NT – OSINA NT
- BERDEAK - OKIL
BELTZA ELGOIBARKO NT
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina
zer berri?